Koripallo.com

Media

Vs: Media

kielikello sanoi:
Oukei, en ehkä itse pidä sitä kovin kummoisena menestyksenä[...]

Vaikka ollaan jo aiheesta aika pahasti sivussa, niin muistutettakoon, että ao. mitali tuli kuitenkin sen ansiosta, että kisoissa kaadettiin Neuvostoliitto. Punakoneen lyöminen oli tuohon aikaan varsin mahtava sensaatio.

Mutta jotta palataan aiheeseen, niin muistutettakoon, että onhan Suomi pelannut kuitenkin vielä 90-luvulla koripalloakin EM-kisoissa ja nyt ollaan taas monta askelta lähempänä tätä mahdollisuutta. Minusta nyt olisi nimenomaan oikea aika takoa (maajoukkueen menestys, Petterin hypetys, Teemun+Hannon asema huippuammattilaisina) näkyvyyttä lajille Suomessa. Tavallaan harmittavasti (vaikka minulla ei sinänsä ole mitään lentopalloa vastaan) lentopalloilijat sattuivat saavuttamaan menestystä juuri samanaikaisesti. Ja nythän lehdissä jo uutisoidaankin suomalaisten lentopalloilijoiden palkkakatkoja, seurasiirtoja ynnä muuta. Lentopallo ei ole vielä pystynyt muuttamaan tätä menestykseksi kotimaan sarjan osalta, joten eiköhän olisi hyvä näyttää mallia, miten se temppu tehdään.

Ja tuo Jokerit-HIFK veto oli minusta ihan korrekti havainto, juuri tuossa vaiheessahan Hjallis rupesi kehittämään Jokerien otteluista tapahtumia. HIFK on aina perustanut huomioarvonsa itse peliin (ja osin lieveilmiöihin), Jokerit taas yritti nopeasti tuoda NHL-tyyppisiä tapahtumia Suomeen. Mikä oli seuraus? Jokerien ja TPS:n hallintaa monta vuotta, HIFK:n kannattajamäärien pysyessä ennallaan. Lopulta HIFK:kin antoi hieman periksi ja lähti kehittämään ottelutapahtumia niissä puitteissa, mitä vanha jäähalli tarjosi.

HIFK:lle pitää myös antaa pisteet siitä, että he ovat muutoksesta huolimatta aina kunnioittaneet niitä asioita, joista HIFK:n kannattajat pitävät eli varsin värikästä pelaamista ja asioiden yksinkertaistamista. HIFK:n tyyliin eivät sovi liikemiehet puvuissa viinilasi kädessä, joten ei sitä väkisin ole yritetty sinne myydä. Samalla tavala koriksessakin seurojen pitää ensin ymmärtää, mitä arvoja ne edustavat, ja vasta sitten lähteä rakentamaan uutta näiden arvojen puitteissa. Valavuori yritti vähän tämän tyylistä ToPon kanssa, mutta jotenkin en oikein yhdistänyt hänen kirjoitustensa ToPoa, omien mielikuvieni ToPoa ja ottelutapahtumissa näkemääni ToPoa. Valavuori näki ToPon korisliigan HIFK:na ja siten vastavoimana Hongan liikemiehille, mutta minulle ToPo ja munkka symbolisoivat kuitenkin edelleen myös varakkaita alueita. Haaste voikin olla, että ToPon ja Hongan imagot ovat varsin lähekkäiset keskenään, kun taas muut pk-seudun perinteiset joukkueet (PuHu, HNMKY, Pantterit) voisivat tuoda selvästi jotain muuta tarjolle.

Herbert sanoi:
Vaikka ollaan jo aiheesta aika pahasti sivussa, niin muistutettakoon, että ao. mitali tuli kuitenkin sen ansiosta, että kisoissa kaadettiin Neuvostoliitto. Punakoneen lyöminen oli tuohon aikaan varsin mahtava sensaatio.

Mikä mitali tuli Neuvostoliiton kaatamisella?

Hjalliksella ei tainnut olla juurikaan tekemistä Jokereiden kanssa -83, vai? Ja korrektius lienee aika kaukana Jokereista tai Hjalliksesta puhuttaessa.

kielikello sanoi:
Mikä mitali tuli Neuvostoliiton kaatamisella?

Olympiahopea 1988.

Hjalliksella ei tainnut olla juurikaan tekemistä Jokereiden kanssa -83, vai? Ja korrektius lienee aika kaukana Jokereista tai Hjalliksesta puhuttaessa.

Mihinköhän narikkaan ne aivot taas jäivät. Ei, Hjallis otti vastuun vasta lähes 10 vuotta myöhemmin. Mutta Jokerien ottelutapahtumien maine on silti edelleen eri luokkaa kuin HIFK:n, tästä on kai turha edes keskustella.

42

Eilen urheiluruudun (vai olikohan tulosruutu) alkujuonto: Ja seuraavaksi muun muassa koripalloa, mutta ennen kaikkea jääkiekkoa. Miikka Kiprusoffin kieltaytyminen (mikä ei kai voinut olla mikään yllätys) MM-kisoista oli isompi uutinen kuin korisliigan toisen finalistin selviäminen. Näin se arvostus mediassa menee ...

42 sanoi:
Eilen urheiluruudun (vai olikohan tulosruutu) alkujuonto: Ja seuraavaksi muun muassa koripalloa, mutta ennen kaikkea jääkiekkoa. Miikka Kiprusoffin kieltaytyminen (mikä ei kai voinut olla mikään yllätys) MM-kisoista oli isompi uutinen kuin korisliigan toisen finalistin selviäminen. Näin se arvostus mediassa menee ...

Niinhän se menee... Itse en eilen tulos- tai urheiluruutuja nähnyt, mutta sanoisin, että se on jo paljon, että koripallosta on kuitenkin jotain puhuttu. MTV3:n tulosruudussa ainakin se on äärimmäisen harvoin, kun koripalloa ylipäätään mainitaan. Tosin eilisessäkin tapauksessa syy koripallosta uutisointiin taisikin olla LrNMKY:n talousvaikeudet. Vai kuinka?? :'(

Nii Urheiluruudun loppuun kerrottiin vielä miten leijonajunioreille oli käynyt jossain pelissä...

kielikello sanoi:
Nyt loppuotteluiden aikaa tulee onneksi jonkin verran palstatilaa, mutta mielenkiintoista, että Hesarissakin yli puolet tilasta on kuvaa. Tähänhän on jo totuttu ip-lehtien huumeuutisten revittelyssä.

Kouvolan Sanomissa vaatimattomasti: koko sivu finaalia! ;D

Uusin IS-Veikkaaja mainostaa etusivulla koriksen finaalin analyysiä ("Kouvot mestariksi"). Analyysiä riittääkin sitten luettavaksi juhannukseen asti. Ehkö 15 senttiä, yhdellä palstalla....

Sainpa arvokasta tietoa pelaajayhdistyksestä, kiitos tutkiva journalisti Terho Vuorisen. Terveisiä bittimaailmasta.
Eikä tämä ollut piikittelyä.

Laitan tänne, kun en keksinyt muutakaan paikkaa minne laittaa ja täällä muistaakseni on vertailtu koriksen ja futista toisiinsa.

Itse olin aivan äimänä, kun katselin eilen urheiluruutua tai tulosruutua tai jotain ja siellä ilmoitettiin, että TPS-Inter pelissä oli lähes 9000 katsojaa! Olin aivan varma, että kuulin väärin, joten piti aivan tarkistella ja eilisessä ottelussa tosiaan oli TPS:n sivujen mukaan 8937 katsojaa, joten kyllä tällä meiän koriksella taitaa olla vielä vähän matkaa tuohon :(

Kuulin, että ne olivat ihan todellisia katsojia, eikä HJK:n tyylillä ilmoitettuja lukuja. Tai ToPon....

raappa sanoi:
TPS-Inter pelissä oli lähes 9000 katsojaa!

Ei tapahdu toista kertaa tällä kaudella, eikä itse asiassa päästä edes lähelle. Sarja alkoi juuri, paikallisderby, kuinkahan paljon ilmaislippuja?

Jossain Valkeakoskella sitten istuu kierroksesta toiseen 2000 hiirenhiljaista murjottajaa katsomossa. Vain tuulipukujen hienoinen kahina kuuluu.

Pyynikin Toivoton sanoi:
Ei tapahdu toista kertaa tällä kaudella, eikä itse asiassa päästä edes lähelle. Sarja alkoi juuri, paikallisderby, kuinkahan paljon ilmaislippuja?

Jossain Valkeakoskella sitten istuu kierroksesta toiseen 2000 hiirenhiljaista murjottajaa katsomossa. Vain tuulipukujen hienoinen kahina kuuluu.

tarkoitatko ettei tällä kaudella päästä missään matsissa edes lähelle?

Pyynikin Toivoton sanoi:

Ilmaislippuja ei ollenkaan. 9000 katsojaa ei välttämättä rikota tällä kaudella, mutta useassa ottelussa tullaan pääsemään lähelle. Veikkausliigaottelussa käy Suomessa noin kolme kertaa enemmän yleisöä mitä korisliigassa ja ero on Veikkausliigan noususuhdanteen johdosta lähinnä kasvamassa. Tuulipuvut ovat edelleen merkittävin katsojaryhmä, mutta käyhän tarkistamassa huomenna Ratinassa miten kolkkoon betonibunkkeriinkin tulee tunnelmaa kaksisataapäisen ultraryhmittymän laulaessa ja heiluttaessa lippuja!

ulkonahan on kylmä ja tuulee, joten tuulipuku on oiva vaatetus niihin oloihin ;)

Kyllä itse näkisin, että 9000 katsojaa on PAL-JON, vaikka siellä olisi 3000 vapaalipuilla ja 1000 pummilla..

raappa sanoi:
Kyllä itse näkisin, että 9000 katsojaa on PAL-JON, vaikka siellä olisi 3000 vapaalipuilla ja 1000 pummilla..
Pummilla oli porukkaa vähän joka kulmassa stadionin ulkopuolellakin, kuten itsekin olin melkein koko ekan puoliskon. Lisäksi stadionilla oli hyvä tunnelma koko matsin ajan, mitä nyt tps-fanit hiljentyivät muutaman kymmenen minuutin jälkeen vähän... Korisliigalla on matkaa vielä tähän, mutta eihän missään maassa korista pelata yhtä isoilla areenoilla kuin futista, joten katsojamäärien vertailu on vähän turhaa. Vai minkä korisjoukkueen peleissä käy toistamiseen yli 60 000 katsojaa?

Ei tuota tarvitse ihmetellä ollenkaan. Jos en nyt väärin muista tai ole ymmärtänyt, niin n. 10% on Veikkausliigalla ollut katsojamäärissä kasvua jo muutaman vuoden, mutta kyllä liiga on siihen markkinointiin itsekin panostanut. Ei pidä koripalloväen olla ollenkaan katkera, mutta ei se kasvu itsekseen tule.

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.