- Viestejä
- 2 913
Vs: Media
Olen vain noin 100% eri mieltä. Tai siis aiemmin olin pitkälti samaa mieltä, että ihmisiä kiinnostaa ensisijaisesti yksittäiset pelaajat, ei joukkueet. Mutta kierreltyäni hieman muailmoo katselemassa, miten suurissa maissa toimitaan, niin olen entistä enemmän sitä mieltä, että meidän ongelmat ovat kaikkialla muualla paitsi pelissä. Tai sanotaan vaikka niin, että pelilliset ongelmat korjaantuisivat, jos muut asiat saataisiin ensin kuntoon.
Ensin kommentti tähän jääkiekko vs. koripallo keskusteluun. Minusta on hienoa, että me kunnioitamme meille perinteikkäitä lajeja emmekä toimi kuin Neuvostoliitto aikanaan ja kohdista rahojamme niihin lajeihin, joissa tärkein kilpailijamme (Ruotsi?) menestyy. Eli jääkiekon asema on täällä mitä on ja muut lajit sitten kilpailevat keskenään. Tietenkin on harmi, että esim. YLE tuki epäsuorasti Palloliittoa perinteisillä Valioliiga-lähetyksillään, mutta tässä on vain kyse siitä, mikä laji osaa markkinoida itseään medioille parhaiten. NBA Action on nyt Urheilukanavan tarjonnassa ja ehkä (toivottavasti) Petterin NBA ura lisää muutenkin lajin näkyvyyttä. Maajoukkueen nousu A-sarjaan ei ainakaan huononna tilannetta.
Mutta mitä tulee sitten kotimaiseen liigaan, niin minusta lääke on yksinkertainen. Koripallon asema lajien "valtahierarkiassa" nousee heti, kun saamme katsomoihin lisää väkeä. Tällä hetkellä elämöidään, jos keskiarvo muuttuu muutamalla katsojalla suuntaan tai toiseen. Toisaalta kuitenkin Pippen ja Rodman ottelut ovat osoittaneet, että pk-seudulta löytyy tarvittaessa vaikka jäähallin verran lajista kiinnostuneita. Minusta nyt tarvittaisiinkin visionääriä, joka ottaisi tavoitteekseen nostaa yhden seuran katsojakeskiarvon yli Veikkausliigan keskiarvon. Minusta tähän pitäisi olla mahdollisuuksia useissakin kaupungeissa, mutta parhaassa asemassa olisivat tietenkin isot kaupungit, joissa ei tarvitse kilpailla muiden talvilajien kanssa. Valitettavasti vain SM-liigaa pelataan lähes kaikilla suuremmilla Korisliigapaikkakunnilla.
Suuri kysymys sitten onkin, miten väki saadaan saapumaan paikalle viikosta toiseen? Tässä on todennäköisesti suurin kaski kannossa. Vaikka Korisliigan tapahtumapaikat eivät enää puhtaita jumppasaleja olekaan, niin tapahtumien palvelut ovat edelleen jumppasalitasolla. Useimmista halleista löytyy yksi kahvila, johon saa jonottaa koko puoliajan saadakseen ostettua pakollisen kahvin ja pullan kolmella eurolla. Ja puoliajalla on pakko mennä kahville, koska kentälläkään ei mitään tapahdu.
Miltä tapahtuman sitten pitäisi näyttää? Vaikka NBA on mennyt ehkä liian pitkälle tapahtuman viihteellistämisessä, voi sieltä hakea useita hyviä käytäntöjä. Pienet palkinnot sponsoreilta, useat juomaa ja ruokaa myyvät palvelupisteet, fani-tavaroiden myynti, fanitoiminnan tukeminen muutenkin jne. tekevät tapahtumasta huomattavasti kiinnostavamman ottelua seuraavien kannalta. ToPon Beach Boys oli hyvä yritys tähän suuntaan, mutta homma on tainnut sittemmin hieman hyytyä. Mutta jos itse saisin vapaat kädet esim. Hongan organisaatiossa, niin siirtäisin tapahtumat välittömästi Länsi-Auto Areenalle ja alkaisin kehittää päätykatsomosta fanien omaa aluetta. Vapaa pääsy vaikka oman seuran junioreille ja ennen ottelua aina 5 rumpua riviin vapaaehtoisien käyttöön. Lisäksi hoitaisin säilytyksen kaikille fanilakanoille salilla, jolloin fanit voivat jättää ne salille ja saavat automaattisesti takaisin seuraavassa kotiottelussa. Sitten riittävästi myyntipisteitä auki ja riittävän edulliseen hintaan, niin, että kävijät oppivat nauttimaan iltapalan ottelun yhteydessä. Jos pizza-palan hintaa ei saada alas, niin sitten vaikka yksinkertaisia hodareita tarjolle.
Sitten vain houkuttelemaan yleisöä paikalle. Paljon juttuja paikallislehtiin ja hyvin edullisia paketteja yrityksille (oma henkilökunta tai asiakkaat). Ehdoksi se, että liput tulevat käytettyä (esim. 1e per käytetty lippu, 3e per käyttämätön lippu). Ja sponsorit vahvasti mukaan. Sponsoreita ei saa päästää pelkällä rahalla, vaan heidän pitää osallistua ottelutapahtumiin. Uusien tuotteiden lanseeraukset ynnä muut vastaavat brandinrakennustapahtumat pitää tuoda ottelutapahtumiin mukaan.
Tämä vaatii työtä, mutta vain tällaisella systemaattisella tapahtuman eteenpäinviemisellä on koripallolla mahdollisuus tehdä kunnon harppaus ja ottaa selkeä asema Suomen 3. seuratuimpana urheilumuotona.
kielikello sanoi:Eipä voi muuta sanoa kuin täysin samaa mieltä. Jotain kotimaista futista välähti äsken telkkarissa (cupia), katsomot ammottivat tyhjyyttään. Sitä ennen bundesligaa, jossa katsoma täynnä, kuten aina. Ehkä koriksen huonoon kiinnostavuuteen on sittenkin suuri ulkomaalaisvahvistusten osuus. Tokihan he tuovat taitoa peliin, mutta onhan se aika ainutlaatuista, että usein aloitus viisikosta on kolme ulkomaalaista, siis 60% joukkueen näkyvimmästä ja tehokkaimmasta osasta. Ja tämä nimenomaan tilanteessa, jossa ulkomaalaisten vaihtuvuus on erittäin suuri. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kun sarja alkaa niin yleisö ihmettelee ensimmäisissä peleissä, että keitähän tuolla kentällä pelaa. Siis kotijoukkueessa... Ja vielä kun tähän lisätään vaihtuvuus vielä sarjan aikana, niin joskus on vaikea pitää joukkuetta omanaa pelkästään sen perusteella, että pelaajilla sattuu lukemaan pelipaidassa se joukkueen nimi, jota kannattaa.
Olen vain noin 100% eri mieltä. Tai siis aiemmin olin pitkälti samaa mieltä, että ihmisiä kiinnostaa ensisijaisesti yksittäiset pelaajat, ei joukkueet. Mutta kierreltyäni hieman muailmoo katselemassa, miten suurissa maissa toimitaan, niin olen entistä enemmän sitä mieltä, että meidän ongelmat ovat kaikkialla muualla paitsi pelissä. Tai sanotaan vaikka niin, että pelilliset ongelmat korjaantuisivat, jos muut asiat saataisiin ensin kuntoon.
Ensin kommentti tähän jääkiekko vs. koripallo keskusteluun. Minusta on hienoa, että me kunnioitamme meille perinteikkäitä lajeja emmekä toimi kuin Neuvostoliitto aikanaan ja kohdista rahojamme niihin lajeihin, joissa tärkein kilpailijamme (Ruotsi?) menestyy. Eli jääkiekon asema on täällä mitä on ja muut lajit sitten kilpailevat keskenään. Tietenkin on harmi, että esim. YLE tuki epäsuorasti Palloliittoa perinteisillä Valioliiga-lähetyksillään, mutta tässä on vain kyse siitä, mikä laji osaa markkinoida itseään medioille parhaiten. NBA Action on nyt Urheilukanavan tarjonnassa ja ehkä (toivottavasti) Petterin NBA ura lisää muutenkin lajin näkyvyyttä. Maajoukkueen nousu A-sarjaan ei ainakaan huononna tilannetta.
Mutta mitä tulee sitten kotimaiseen liigaan, niin minusta lääke on yksinkertainen. Koripallon asema lajien "valtahierarkiassa" nousee heti, kun saamme katsomoihin lisää väkeä. Tällä hetkellä elämöidään, jos keskiarvo muuttuu muutamalla katsojalla suuntaan tai toiseen. Toisaalta kuitenkin Pippen ja Rodman ottelut ovat osoittaneet, että pk-seudulta löytyy tarvittaessa vaikka jäähallin verran lajista kiinnostuneita. Minusta nyt tarvittaisiinkin visionääriä, joka ottaisi tavoitteekseen nostaa yhden seuran katsojakeskiarvon yli Veikkausliigan keskiarvon. Minusta tähän pitäisi olla mahdollisuuksia useissakin kaupungeissa, mutta parhaassa asemassa olisivat tietenkin isot kaupungit, joissa ei tarvitse kilpailla muiden talvilajien kanssa. Valitettavasti vain SM-liigaa pelataan lähes kaikilla suuremmilla Korisliigapaikkakunnilla.
Suuri kysymys sitten onkin, miten väki saadaan saapumaan paikalle viikosta toiseen? Tässä on todennäköisesti suurin kaski kannossa. Vaikka Korisliigan tapahtumapaikat eivät enää puhtaita jumppasaleja olekaan, niin tapahtumien palvelut ovat edelleen jumppasalitasolla. Useimmista halleista löytyy yksi kahvila, johon saa jonottaa koko puoliajan saadakseen ostettua pakollisen kahvin ja pullan kolmella eurolla. Ja puoliajalla on pakko mennä kahville, koska kentälläkään ei mitään tapahdu.
Miltä tapahtuman sitten pitäisi näyttää? Vaikka NBA on mennyt ehkä liian pitkälle tapahtuman viihteellistämisessä, voi sieltä hakea useita hyviä käytäntöjä. Pienet palkinnot sponsoreilta, useat juomaa ja ruokaa myyvät palvelupisteet, fani-tavaroiden myynti, fanitoiminnan tukeminen muutenkin jne. tekevät tapahtumasta huomattavasti kiinnostavamman ottelua seuraavien kannalta. ToPon Beach Boys oli hyvä yritys tähän suuntaan, mutta homma on tainnut sittemmin hieman hyytyä. Mutta jos itse saisin vapaat kädet esim. Hongan organisaatiossa, niin siirtäisin tapahtumat välittömästi Länsi-Auto Areenalle ja alkaisin kehittää päätykatsomosta fanien omaa aluetta. Vapaa pääsy vaikka oman seuran junioreille ja ennen ottelua aina 5 rumpua riviin vapaaehtoisien käyttöön. Lisäksi hoitaisin säilytyksen kaikille fanilakanoille salilla, jolloin fanit voivat jättää ne salille ja saavat automaattisesti takaisin seuraavassa kotiottelussa. Sitten riittävästi myyntipisteitä auki ja riittävän edulliseen hintaan, niin, että kävijät oppivat nauttimaan iltapalan ottelun yhteydessä. Jos pizza-palan hintaa ei saada alas, niin sitten vaikka yksinkertaisia hodareita tarjolle.
Sitten vain houkuttelemaan yleisöä paikalle. Paljon juttuja paikallislehtiin ja hyvin edullisia paketteja yrityksille (oma henkilökunta tai asiakkaat). Ehdoksi se, että liput tulevat käytettyä (esim. 1e per käytetty lippu, 3e per käyttämätön lippu). Ja sponsorit vahvasti mukaan. Sponsoreita ei saa päästää pelkällä rahalla, vaan heidän pitää osallistua ottelutapahtumiin. Uusien tuotteiden lanseeraukset ynnä muut vastaavat brandinrakennustapahtumat pitää tuoda ottelutapahtumiin mukaan.
Tämä vaatii työtä, mutta vain tällaisella systemaattisella tapahtuman eteenpäinviemisellä on koripallolla mahdollisuus tehdä kunnon harppaus ja ottaa selkeä asema Suomen 3. seuratuimpana urheilumuotona.