Vs: Porvoon Tarmo 09-10
spasi sanoi:
Ainakin moraaliseti tuo oli mielestäni väärin kuten jo aiemmin kirjoitin, mutta sopupeliä en kyllä ihan suoraltakädeltä allekirjoita. Riippuu tietysti miten sopupeli määritellään! Ei tule oikeen mieleen mitään muuta seikkaa mistä Tarmoa voitaisiin rankaista.
Mielelläni kuulisi sinun tulkinnan syyllisyydestä ja rankaisuista!
Vältän sopupelistä puhumista, vaikka Team Uusimaan ottelua edeltävä toiminta antaakin aihetta epäillä, että kyse on ollut nimenomaan useamman osapuolen kesken sovitusta asiasta. Tämän näyttäminen on kuitenkin niin vaikeaa, että sitä ei kannata yrittää - paitsi mahdollisessa poliisitutkinnassa tietenkin. Käsite "sopupeli" viittaa vähintään kahteen osapuoleen, jotka keskenään sopivat jotain peliin liittyvää.
Olen kirjoittanut pitäväni ottelun tulosta ennalta järjestettynä. Kilpailusäännöissä kielletään lopputuloksesta sopiminen tai muu järjestäminen. Minun nähdäkseni Tarmo on rikkonut juuri tätä "muuta järjestämistä" koskevaa kieltoa varmistamalla käytännössä tappion otteluun nimetyllä kokoonpanolla.
Minulla ei ole näyttöä siitä, että Tarmon johto olisi käyttänyt vedonlyönnissä hyväkseen hallussaan ollutta "sisäpiirintietoa". Minulla ei ole näyttöä siitäkään, että joku muu olisi hyödyntänyt tätä tietoa. Pesäpallon sopupelijupakan aikoina "sisäpiiritiedon" hyödyntäjiä oli paljon. Aika moni päätyi palauttamaan voittorahojaan. Tämä vedonlyöntiin liittyvä näkökulma selviää sitten aikanaan poliisitutkinnassa. Voi tietysti olla, että mitään poliisitutkintaa ei tulekaan, mutta silloin vedonlyönnin järjestäjä menettää uskottavuutensa. Kuka uskaltaa lyödä vetoa Nordicbetillä, jos Nordicbet viis viesaa siitä, että pelataanko vedonlyönnin kohteissa reilua peliä vai onko vedonlyönnin kohteena olevien otteluiden tulos ennalta järjestetty? Veikkaus tekisi tällaisessa tilanteessa tutkintapyynnön, saa nähdä painaako Nordicbet asian villaisella. Onko Nordicbet vakavasti otettava vedonlyönnin järjestäjä vai onko kyse vain peräkamarin poikien puuhastelusta hämärässä. Kynttilänvalossa.
Edellä oleva liittyy kirjoitettujen sääntöjen tai jopa lakien rikkomiseen. Pidän tuloksen ennalta järjestämistä minun käytettävissäni olevien tietojen valossa siinä määrin törkeänä, että se ennakoimani vuoden toimitsijakielto Grönroosille on mielestäni myös kohtuullinen penaltti tästä teosta. Jos osoittautuu, että muu Tarmon johto on myötävaikuttanut ottelun tuloksen järjestämiseen, niin siinä tapauksessa henkilökohtaisten rangaistusten lisäksi tulee harkittavaksi myös seuran rankaiseminen. Silloin kysymykseen tulisi kai lähinnä varoitus, sakko tai kilpailutoiminnasta sulkeminen määräajaksi. Meillä ei ole vakiintunutta käytäntöä sakkojen määräämisessä varsinaisina rangaistuksina. Sakkoja on räpsäytetty tyypillisesti maksamattomien laskujen päälle. Varoituskin on rangaistus, vaikka monen mielestä sillä ei ole mitään merkitystä. Minä kallistun tässä seuran rangaistuksen mittaamisessa näillä tiedoilla varoituksen puolelle.
Tarmo on kiistämättä syyllistynyt urheilun pyhien arvojen häpäisyyn ja pelin ja vastustajan kunnioituksen laiminlyöntiin. Tästä teosta ei jaeta tuomiota oikeudessa eikä liitossa, tämä tuomio jaetaan kentällä vertaisten parissa. Tarmolle käännetään selkä ja painetaan pää alas ja puistellaan päätä samalla kun kävellään pois. Tarmo jää yksin. Tarmo huomaa seisovansa tunkiolla. Talikko käteen ja pöyhimään, niin se tunkio haisee aivan älyttömän pahalta.
Moraalisella rappiolla on lopulta monenlaisia seurauksia. Kun luottamus on mennyt, ei Tarmon johto kelpaa luottamustehtäviin. Kun luottamus on mennyt, ei yhteistyökumppaneiksi tahdo löytyä muita kuin toisia roistoja. Yhteistyö Tarmon kanssa on minkä tahansa toisen seuran jäsenten ja seuran sponsoreiden kannalta epäilyttävää. Uusimaa Basketin perusta ei ole kalliolla, se on suolla. Ilman johtohenkilöiden vaihdoksia yhteistyökuvio kuivuu kasaan ennen alkamistaan.