Koripallo.com

Susijengin tulevaisuus - miten otetaan seuraava askel?

Hesari pohtii, mikä meni vikaan suomalaisessa huippujalkapallossa, ja yhtymäkohdat koriksen puolelle ovat hämmästyttävän selkeitä. Yleinen valmentajakeskeisyys, jäykät pelitavat, joukkuetaktiikoiden painottaminen yksilötaitojen sijasta, riskinoton välttäminen kentällä, pelaajien muuttuminen varovaisiksi koneiston rattaiksi.

Kuten olen aiemminkin kirjoittanut, Suomesta on 2000-luvun mittaan muodostunut uratietoisten valmentajien luvattu maa.

Pointsit siitä, että tämä viesti on ihan asialinjalla, eikä tyypillistä mukahauskaa provosointia.

Pointsit siitä, että tämä viesti on ihan asialinjalla, eikä tyypillistä mukahauskaa provosointia.

Niin, tuli mieleen, että onko Suomessa ollut joskus aika jolloin taitoa on valmennettu? Esim. Litmanen ja Rannikko ovat itse omalla mielikuvituksellaan nostaneet itsensä huipulle, jääkiekkoa ei tähän nyt lasketa kuten ei eukonkantoakaan.

Pelitavan opettaminen on tehtävä siten, että myös pelitavan pelaamisen edellytykset kehittyvät. Eivät nämä ole toisiaan poissulkevia. Joukkue pelaa aina jollain pelitavalla kuitenkin. Kotimaan kilpailu ei tällä hetkellä riitä tavoitteellisimme pelaajille, pelasi sitten miten tahansa, kenen tahansa alaisuudessa ja miten tahansa.

Olen tästä samaa mieltä. Mielestäni yksilötaitojen kehittäminen ei ole ristiriidassa joukkuetaktisten asioiden samanaikaisen opettelun kanssa. Hyvä valmentaja osaa suunnitella harjoitteet, joissa on elementtejä molemmista ja pelaajat ymmärtävät miksi kyseistä harjoitetta tehdään ja miten se yhdistyy kentällä tapahtuvaan toimintaan. Helppoa se ei tietenkään ole, vaan vaatii paljon aikaa ja resursseja.

Olen tästä samaa mieltä. Mielestäni yksilötaitojen kehittäminen ei ole ristiriidassa joukkuetaktisten asioiden samanaikaisen opettelun kanssa. Hyvä valmentaja osaa suunnitella harjoitteet, joissa on elementtejä molemmista ja pelaajat ymmärtävät miksi kyseistä harjoitetta tehdään ja miten se yhdistyy kentällä tapahtuvaan toimintaan. Helppoa se ei tietenkään ole, vaan vaatii paljon aikaa ja resursseja.
Just näin. Kaikkien harjoitteiden pitää olla jollain tavalla liitettävissä peliin, oli se sitten taitojen opettelun kautta, fysiikan kehittämisen kautta tai kilpailullisuuden lisäämistä. Oikein hyvät valmentajat miettivät vielä lisäksi, että miten pelitapa tukee pelaajan kehitystä. Jotkut tuntuvat ajattelevan, että yksilökeskeisempään koripalloon riittää jos ei pelata settejä, ja että tällainen pelitapa kehittäisi yksilöä enemmän. Todellisuudessa tällainen tapa tekee pelaamisesta aina hyvin yksinkertaista ja vain tiettyjä asioita toistavaa, pahimmassa tapauksessa vain parhaiden pelaajien vahvemman käden puolelta.

Itsekseen tehtävät tekniikka harjoitteet olivat pirun tylsää pakollista grindaamista jo 80-90luvulla kun ei vielä ollut edes sitä älypuhelinta,pleikkaa ja netflixiä häirittemässä ja aika harva edes niihin aikoihin teki esim.Litmasen työmääriä omatoimisessa harjoittelussa ja kurinalaisuudessa. Vaikea kuvitella että nykyään tuo olisi ainakaan helpompaa nuorelle...Suuri osa ihan kilpatasollakin harrastavista nuorista tekee harjoitteita vain pyydettäessä ja kuskatessa harjoituspaikalle. Yksittäisiä potkijoita sekä heittelijöitä vielä ajoittain ulkokentillä näkee, mutta mitään kunnon pihapeliä jonka nuoret/lapset itse laittaneet pystyyn en ole 2000-luvulla nähnyt kuin muutaman.

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.